ציבור נהגי המוניות אשר פועל בישראל הוא חלק מציבור העצמאים אשר נפגע בצורה משמעותית ממשבר הקורונה המתמשך. לפי נתונים אחרונים, משבר הקורונה הכה בצורה חדה בענף המוניות עם ירידה של 90% בכמות הנסיעות בשיא משבר הקורונה.
יצאנו לבדוק ביחד עם שמשון, נהג מונית אשר פועל בנתב"ג, כיצד משבר הקורונה משפיע על ציבור הנהגים בישראל.
ירידה של 90% בכמות הקריאות
לפי שמשון בעל תחנת מוניות בקרית גת, משבר הקורונה עדיין מכה בציבור הנהגים. נמל התעופה משותק כך שכמות הנסיעות היומית היא מזערית לעומת התקופה שקדמה לקורונה. בנוסף, כמות הנסיעות העירונית/בין עירונית ירדה בשיעור חד של 30%-50% כתוצאה מההשלכות של הריחוק החברתי.
הנחיות ומגבלות משרד הבריאות ומשרד התחבורה הובילו לכך שבתקופת הקורונה לא היה ניתן להסיע יותר מנוסע אחד במונית קטנה וכתוצאה מכך זוגות ומשפחות רבות בחרו להתנייד עם המכונית הפרטית ולא בתחבורה ציבורית.
מכת הקורונה היא רק המכה הראשונה
לפי שמשון, מכת הקורונה מצטרפת לרפורמת המחירים החדשה אשר הייתה אמורה להתחיל בינואר 2020 ונדחתה פעם אחר פעם. רפורמת המחירים החדשה אשר מקודמת על ידי משרד התחבורה תוביל לכך שהמחיר ההתחלתי של נסיעה במונה ירד מ – 12.4 ₪ ל – 10.48 ₪. כמו כן במסגרת הרפורמה יבוטלו התוספות לנוסע שלישי/רביעי ושיטת תמחור הנסיעה לא תתבסס על המחירון הרשמי של משרד התחבורה אלא על תעריף 1,2 ו -3.
התוצאה הצפויה בעקבות רפורמת המחירים החדשה היא הוזלה של הנסיעות הבין עירוניות ב – 6.7% והתייקרות של 13% בנסיעות העירוניות. לפי שמשון, נהג מונית ותיק בנמל התעופה בן גוריון, רפורמת המחירים החדשה הובילה לשחיקה נוספת ביכולות ההשתכרות של ציבור הנהגים בנתב"ג כך שנהגים רבים שוקלים בעקבות הרפורמה לעזוב את נתב"ג ולבצע נסיעות עירוניות אשר מעניק רווח כלכלי גבוה יותר.
לסיכום, אין ספק שמשבר הקורונה עוד רחוק מלהסתיים. כולנו תקווה כי לא יתרחש בישראל "גל שני" אשר עלול להוביל יותר מ – 23 אלף בעלי מוניות ו – 35 נהגים למשבר כלכלי חריף, מתמשך ואולי בלתי הפיך.
המאמר נכתב בשיתוף עם תחנת שמשון, תחנת מוניות בקרית גת. תחנת שמשון מעניקה שירותי מוניות לנתב"ג מקרית מלאכי, מוניות לנתב"ג מאשקלון והסביבה הקרובה.